Romania   |  Targu Jiu   |   Sistem educational   |  Profesori & elevi implicati  |   Chestionare  |   Album Foto
Engleza  |    Romana  |    Home  |    Forum   |   Contact
Scurt istoric  |   Personalitatea colegiului  |   Resurse umane  |   Informatii   |  Baza materiala

     Pentru identificarea formelor de sensibilizare care faciliteaza comunicarea umana, a avantajelor vietii intr-o Europa unita, a subiectelor posibile de transpus intr-o piesa de teatru, am aplicat chestionarul de mai jos :

CHESTIONAR


  1. Realizati o ierarhie a formelor de sensibilizare umana care produc schimbari in gandirea, comportamentul, comunicarea umana:
    Forma de exprimare Foarte mult Mult Potrivit Putin Deloc
    Muzica          
    Dansul          
    Teatrul          
    Pictura          
    Sculptura          
    Filmul          
  2. Pentru dumneavoastra sau pentru grupul, comunitatea in care traiti,care considerati ca sunt cele mai eficiente cai de exprimare, comunicare, dintre cele selectate mai sus?
  3. In conditiile realizarii Uniunii Europene extinse si traind in propria Dumneavoastra tara, ce avantaje/dezavantaje considerati ca aveti, in functie de apartenenta la :
    Sistem de referinta Avantaje Dezavantaje
    Grup    
    Familie    
    Comunitate    
  4. Dintre cunostintele Dumneavoastra exista tineri care in procesul de socializare(integrage in societate) sunt discriminati in functie de :
    - Sex
    - Nationalitate
    - Religie
    - Situatie materiala
    - Vestimentatie
  5. Daca Da, cum credeti ca pot fi acestea depasite?
  6. Propuneti un subiect pe aceasta tema care sa fie transpus intr-un scenariu de piesa de teatru.
  7. Ce avantaje credeti ca are adolescentul(copilul) european din vest fata de adolescentul(copilul) din est ?
  8. Dar adolescentul(copilul) din est fata de cel din vest ?
  9. Care sunt cateva dintre sursele de informare despre viata adolescentului (copilului) din estul Europei/vestul Europe ?
  10. Ce trasaturi comune au adolescentii(copiii) in raport cu viitoarea Europa ?
  11. Care sunt conditiile pentru realizarea unei bune comunicari, intercunoasteri si constructii a viitoarei Europe, intre adolescentii din Romania si cei din vestul Europei ?
  12. Ce principii trebuie respectate in aceasta relationare ?
  13. Propuneti un set de regului, norme pe baza carora sa functioneze societatea europeana de maine, ai carei cetateni activi veti fi !
  14. Ce contributie pot sa-si aduca la aceasta constructie, neintalnita inca in istorie :
    - parintii ?
    - profesorii ?
    - voi insiva ?
  15. Ce-i veti invata pe copiii Dumneavoastra pentru a trai in lumea pe care le-o pregatiti ?
  16. Care sunt problemele cu care se confrunta lumea in ziua de azi ?
    Varsta
    Religia
    Limbile cunoscute
    Acces la Internet
    Participari la chat-uri
    Hobby-uri.
     Au raspuns la chestionarul de mai sus 54 de elevi si 4 profesori.Elevii au intre 15 si 18 ani (20 elevi intre 15 si 16 ani, 34 elevi intre 17 si 18 ani)si provin de la specializarile matematica informatica engleza bilingv, matematica informatica intensiv si invatatori educatoare. Din raspunsurile la intrebarile formulate in chestionar au reiesit urmatoarele aspecte :
  1. Din punctul de vedere al respondentilor, formele de sensisibilizare care produc schimbari in gandirea, comportamentul si comunicarea umana se ierarhizeaza astfel :
    foarte mult : muzica si filmul ;
    mult : teatrul ;
    potrivit : dansul ;
    putin : sculpura si pictura ;
  2. Cele mai eficiente cai de exprimare , comunicare identificate de respondenti, atat pentru ei cat si pentru grupul din care fac parte sunt :
    muzica ;
    filmul ;
    teatrul.
  3. Avantajele pe care considera respondentii ca le vor avea , in conditiile realizarii Uniunii Europene, dar traind in propria tara sunt :
    - in functie de apartenenta la grup: respect reciproc, comunicare, respectarea propriilor opinii, noi prietenii, mai multe facilitati la informatii etc.
    -in functie de apartenenta la familie: intelegere, educatie, , trai mai linistit, avantaje financiare, cersterea numarului locurilor de munca, cresterea posibilitatilor de educare a copiilor etc. ;
    -in functie de apartenenta la comunitate : respectul fata de persoana, conditii de trai decente, o societate mai bine organizata, diminuarea divergentelor, libera circulatie, nivel de poluare mai redus, cresterea investitiilor, formare superioara ca adulti etc.
  4. Cele mai frecvente modalitai de discriminare intalnite de respondenti in randul cunostintelor lor sunt in functie de :
    - situatia materiala ;
    - religie;
    - nationalitate;
  5. Discriminarile de orice fel pot fi depasite prin:
    - schimbarea mentalitatilor prin educatie ;
    - adoptarea unor legi antidiscriminare ;
    - garantarea drepturilor minoritatilor ;
    - toleranta ;
    - derularea si mediatizarea unor programme specifice ;
    - informare, comunicare, intelegerea si acceptarea diferentelor, respect reciproc, empatie;
  6. Posibile subiecte pentru piese de teatru avand ca tema discriminarea si depasirea acesteia :
    - un adolescent este nevoit sa renunte la studii pentru a-si sprijini financiar familia ;
    - o tanara cu situatie materiala precara lupta pentru a-si continua studiile, a se afirma, a-si depasi conditia ;
    - parintii unui adolescent nu-l accepta pe cel mai bun prieten al fiului lor deoarece acesta este rrom ;
    - un baiat evreu cu o situatie materiala precara este supus unor acte de violenta de un grup de adolescenti catolici pentru ca o fata din grupul de catolici se indragostise de acesta ;
    - un liceu in care invata elevi de toate nationalitatile, religiile, cu situatie materiala diferita ;
    - discriminarea copiilor nevoiasi ;
    o problema reala a adolescentilor - vestimentatia ;
  7. Respondentii considera ca avantajele adolescentilor din vest fata de cei din est sunt urmatoarele :
    - conditii mai bune de trai si de educatie ;
    - multitudinea mediilor de informare ;
    - scoli dotate, sansa implicarii in proiecte scolare si extrascolare ;
    - tehnologia avansata ;
    - protectie sociala ;
    - sistem social si politic stabil ;
    - accesul real la servicii gratuite ;
    - un cadru social optim pentru desfasurarea activitatii educative ;
    - implicare in comunitatea in care traiesc.
  8. Avantajele adolescentilor din est fata de cei din est :
    - inteligenta si abilitatea de adaptare la orice mediu ;
    - vointa de a se afirma, indiferent de situatia materiala ;
    - dorinta de libertate si afirmare ;
    - caracter mai responsabil ;
    - simtul realitatii .
  9. Surse de informare despre viata adolescentilor din estul Europei :
    - Internetul ;
    - Televiziunea ;
    - Corespondenta electronica ;
    - Massmedia ;
    - Filme documentare;
    - Publicatii;
    - etc.
  10. Trasaturi comune ale adolescenti.lor, in raport cu viitoarea Europa:
    - acces la informatie si la comunicare ;
    - dorinta de a avea un viitor mai bun, prosper ;
    - dorinta de cunoastere, de informare ;
    - receptivitatea, inteligenta ;
    - spiritul de competitie ;
    - cunoasterea unei limbi de circulatie internationala ;
    - libertatea ;
    - toleranta ;
  11. Conditii pentru realizarea unei bune comunicari, intercunoasteri si constructii a viitoarei Europe intre adolescentii din Romania si cei din vestul Europei :
    - colaborarea si schimburile de experienta ;
    - solidaritatea ;
    - respectul reciproc ;
    - respectarea legilor ;
    - acces la Internet in toate unitatile scolare;
    - integrarea Romaniei in U.E. ; adoptarea si respectarea legilor acesteia;
    - cunoasterea cat mai multor limbi straine;
    - participarea la excursii, vizite, schimburi alternative intre unitati de invatamant la toate nivelurile;
    - cunoasterea reciroca a culturii, obiceiurilor si traditiilor si acceptarea reciproca a acestora ;
  12. Principiile care trebuie respectate in aceasta relationare sunt urmatoarele :
    - toleranta si respectul reciproc;
    - libertatea de exprimare si respectarea demnitatii celorlalti;
    - cooperarea, intelegerea;
    - egalitatea si acceptarea;
    - increderea reciproca;
    - egalitatea in drepturi;
    - cinstea, onestitatea, prietenia, solidaritatea.
  13. Subiectii respondenti au identificat urmatoarele norme si reguli pe baza carora sa functioneze societatea europeana de maine :
    - respect fata de altii ;
    - corectitudine ;
    - implicare in evolutia societatii ;
    - respectarea traditiilor;
    - respectul autoritatilor fata de cetateni si a cetatenilor fata de autoritati;
    -excluderea discriminarilor.
  14. La constructia Europei pot contribui :
    1. Parintii, astfel :
      - sa-si incurajeze copiiii sa-i cunoasca si sa-i respecte pe ceilalti ;
      - sa-i invete pe copii sa fie receptivi la ideile noi ;
      - sa le formeze copiilor lor o imagine corecte, realista a Uniunii Europene :
      - sa-si incurajeze copiiii sa respecte regulile impuse de societate, de comunitatea europeana ;
      - sa acorde mai multa libertate si incredere tinerilor, sa le faciliteze implicarea in cat mai multe actiuni sociale ;
      - sa asigure copiilor conditii optime pentru educatie, sa-i educe pe copii in spirit european ;
    2. Profesorii, astfel :
      - sa diminueze teoretizarea in favoarea activitatilor interactive, creative, pragmatice ;
      - sa informeze elevii in legatura cu Uniunea Europeana, sa prezinte elevilor drepturile si responsabilitatile pe care le au ;
      - sa educe elevii in spiritul principiilor europene ;
      - sa informeze, sa inlature prejudecatile si stereotipiile in legatura cu U.E. ;
      - sa formeze comportamente si atitudini responsabile ;
    3. Adolescentii insisi, astfel :
      - sa respecte legile si regulile si sa contribuie la implementarea acestora ;
      - sa se implice in viata comunitatii si a societatii in care traiesc ;
      - sa fie receptivi la idei noi ;
      - sa se pregateasca intens pentru o economie concurentiala ;
      - sa valorifice valorile insusite si sa le transmita mai departe ;
  15. Pentru a trai in lumea pe care le-o pregatesc, respondentii ii vor invata pe copiii lor :
    - sa fie responsabili, sa-i respecte pe cei din jur, sa accepte oricand noi provocari ;
    - sa fie descurcareti, sa aiba o minte deschisa ;
    - sa-si asume riscuri, sa munceasca bine si temeinic ;
    - sa aiba incredere in ei insisi, sa-si exprime si sa-si sustina opiniile ;
    - sa respecte legea ;
    - sa profite de toate sansele ;
    - sa nu aiba idei preconcepute, sa fie buni cetateni, sa se implice in viata sociala ;
    - sa pastreze traditiile ;
    - sa fie optimisti si perseverenti ;
    - sa pretuiasca, inainte de toate caracterul oamenilor ;
    - sa faca tot posibilul sa lase in urma lor o lume mai buna ;
     Din raspunsurile elevilor nostri a rezultat nevoia comunicarii interculturale, manifestarii respectului fata de ceilalti, fata de valorile lor.
     Elevii accepta diferentele, sunt pregatiti sa le rezolve eficient ; ei recomanda acceptarea reciproca si respectarea drepturilor omului.
     Considera ca prin cunoastere, acceptare si interrelationare cu celelalte grupuri etnice pot contribui la diminuarea prejudecatilor unora despre ceilalti.
      Sunt adeptii cooperarii si solidarizarii. Isi manifesta dorinta de cunoastere si de informare.
     Limbajul artistic (muzica, filmul, teatrul) contribuie la realizarea comunicarii interculturale. Aceasta ierarhie stabilita de respondenti (muzica, film, teatru, dans) este explicabila prin faptul ca teatrul, ca forma de manifestare a sensibilitatii umane, le reuneste pe toate celelalte.
     Avantajele copiilor/tinerilor din Vest fata de cei din Est sunt bine identificate in acord cu avantajele, drepturile si posibilitatile pe care copiii/tinerii dintr-un stat democratic,dintr-o societate asezata, bine organizata le au.
     Respectul fata de lege, de norme, implicarea in viata comunitatii, asumarea responsabilitatilor, competitivitatea, receptivitatea sunt repere pe care tinerii doresc sa intemeieze viata in comunitatea europeana.